jan 302018
 

Foto: pixabay

‘Eigenlijk bewijzen die enorme hoeveelheden diëten dat ze niet werken, als er eentje echt werkte, had je die andere niet nodig.’ – Jaap Seidell

Diëtisten, artsen, voedseldeskundigen en iedereen die maar denkt verstand van voeding te hebben, ze buitelen allemaal over elkaar heen om de consument duidelijk te maken dat zij en alleen zij weten hoe het zit met overgewicht, obesitas en gezond leven. En ze weten het allemaal zeker want kijk maar, een onderzoek hier en een onderzoek daar en wetenschappelijk bewijs zus en wetenschappelijk bewijs zo. Het is geen wonder, echt geen wonder, dat voedselgoeroes en kwakzalvers de lachende derden zijn. Want de consument is het spoor allang bijster en weet het vaak al helemaal niet meer.

Het dieet van dit moment is koolhydraatarm. Het ketogeen dieet. Je kunt er van alles mee genezen zegt men. En dan met name diabetes2. Het ene succesverhaal na het andere en allemaal door het niet meer eten van koolhydraten. Artsen worden ervan beschuldigd helemaal geen verstand van voeding te hebben en diëtisten lijken de nieuwe artsen te zijn. TV programma’s springen er graag bovenop want het onderwerp is goed voor de kijkcijfers. Overigens bestaat dit dieet al jaren alleen krijgt het steeds een andere naam.

En wat moet je dan als consument? Velen laten zich verleiden om een koolhydraatarm dieet te volgen en blazen hoog van de toren dat het zulke geweldige resultaten heeft. Je verliest de kilo’s zonder problemen en voelt je veel fitter.
Het is echter een feit dat je van alle dieten afvalt. Of je nou Sonja Bakkert of kilocalorieën telt, punten telt bij de Weight Watchers of het Eet de Helft Dieet volgt. Ze werken allemaal. Vraag is alleen of ze ook gezond zijn en op de lange termijn werken en of ze geschikt zijn voor mensen met obesitas. Als je ergens tussen de 5 en 10 kilo wilt afvallen dan is het allemaal zo’n probleem niet maar juist de zwaargewichten onder ons doen er verstandig aan om helemaal geen dieet te volgen maar hun eetgewoontes voorgoed te veranderen. Overigens is dat voor mensen met een paar kilo overgewicht ook heel verstandig. Het is logisch dat je van koolhydraatarm ook afvalt want er gaan heel wat kilocalorieën van je bord af.
Het is nog maar de vraag of het zo fijn is om levenslang geen koolhydraten meer te eten. Hou je dat vol? Wil je dat? Is het wel de oplossing als je diabetes2 hebt of kun je dat ook “genezen” door simpelweg (niks simpels aan) de overtollige kilo’s kwijt te raken?

Deskundigen die ons graag vangen in hun net van begeleiding (en dus uurtarieven) of hun boeken willen verkopen gooien met cijfers. Liefst sterftecijfers en ander bangmakend materiaal. Boeken vol grafieken en statistieken. Aantrekkelijk voor mensen die een oplossing zoeken voor hun overgewicht. De mooiste kreten zijn die van Lekker eten en vooral veel vet. Gebakken eieren met spek zoveel je wilt. En geen honger en bewegen helpt helemaal niet dus niks sportschool. En nog afvallen ook. Hoera! Zo’n leven willen we allemaal wel.

Is er een alternatief? Voor mij wel. Het alternatief is je eigen gezonde verstand gebruiken. Je maakt mij niet wijs dat je met alle informatie over voeding vandaag de dag niet in staat bent om zelf te bepalen of het gezond is of niet wat je in je mond stopt. Het aloude Ieder pondje gaat door het mondje is nog altijd een waarheid als een koe. En niet kletsen dat je niet weet hoe het komt want dat weet je wel. Maar ja, mensen vinden het blijkbaar heel fijn om een handvat te hebben. Stapels boeken en nog eens boeken. Of iemand die ze precies vertelt wat ze wel en niet mogen eten. Hoe meer regels, hoe meer vertrouwen ze erin hebben. Blijkbaar vertrouwen ze hun eigen gezonde verstand niet.

Hoe herken je of een dieet of informatie juist is? Veel lezen. Heel veel lezen en je hersens gebruiken. Voor mij valt een dieet of eetwijze af als er normale voeding ‘verboden’ wordt. Kijk, minder alcohol dat weten we allemaal. En minder suiker snappen we ook. Voorzichtig met vet kan geen kwaad. Fabrieksvoedsel kopen we niet. Zelf koken en weten wat je eet. En koolhydraten zijn er in soorten en maten. Je kunt ook heel vaak kiezen voor volkoren en vooral voor kleinere porties. Want pondje mondje weet je nog? Kleinere porties en zoveel mogelijk gezonde keuzes maken. Nooit een dieet volgen waarbij (dure) supplementen en vitamines extra nodig zijn. Nooit.
Direct wegklikken van websites waar je GROOT in beeld krijgt dat je HIER een gratis dieetschema of e-boek kunt downloaden. Het enige dat je hoeft te doen is je mailadres opgeven. Wegwezen!
Mensen die zich Integrative Nutrition Health Coach of Clean Eating Expert of iets dergelijk noemen. Wegwezen!
Een belofte dat je wel 2kg of meer afvalt in een week? Wegwezen!

Kleinere porties, gezonde maar wel lekkere keuzes en iedere dag een wandeling. Dat laatste is goed voor je lijf en voor je hoofd. En neem je tijd. De kilo’s zijn er ook niet in een maand aangekomen. Als je 1 kilo per maand afvalt ben je over 2 jaar 24 kilo kwijt. Zonder moeite. Zonder narigheid. Zonder van alles niet te mogen en voorgoed.

Meer lezen? Ik zeg doen!

Diabetes2 kan omkeerbaar zijn. Door verandering van leefstijl en gewichtsverlies. De korte termijn geeft vaak resultaat. De lange termijn is een ander verhaal.
Het woord koolhydraatarm komt in dit interessante artikel niet voor.

Nederland voedselland over afvallen met gezond verstand (lees ook de reacties onder het artikel)

Fitasfaq over koolhydraatarm

Liesbeth Oerlemans over William Cortvriendt

Liesbeth Oerlemans over een gezonde frikandel

Voeding leeft

Huffington Post over de gezondste diëten ter wereld (Engelstalig)

Print Friendly, PDF & Email
Leuk? Delen dan:

  2 reacties aan “Gebruik je gezonde verstand. Over eten en diëten.”

  1. Mooi verhaal. Dit is ook nog een leuke voor de leeslijst. Over waarom dunne mensen niet snappen waarom er dikke mensen zijn. https://qz.com/1169082/thin-people-dont-understand-this-crucial-truth-about-losing-weight/

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

*