sep 112015
 

snijbietschotel
Even een waarschuwing vooraf. In dit gerecht zitten koolhydraten. Steeds vaker krijg ik reacties onder de recepten op Culinette over het feit dat er koolhydraten aanwezig zijn. Of de vraag hoeveel koolhydraten er in een gerecht zitten. Laten we afspreken dat koolhydraten niet mijn probleem zijn. Wie ze niet wil of kan eten mag dat zelf bepalen maar graag ook zelf oplossen. Het is hier geen dieetblog.

Zo, zijn we er weer? Hebben we even de puntjes op de i gezet? Mooi. Dan maken we vandaag een heerlijke ovenschotel met snijbiet. Voor twee personen is 400 gram aardappelen genoeg. Snij de aardappelen in dunne plakjes en kook ze bijna gaar. Bedek de bodem van een goed ingevette ovenschaal met de aardappelplakjes.

Hoeveel snijbiet? Tja, dat luistert niet zo nauw. Ga maar uit van 500 gram ongekookt. In dit geval gebruiken we niet de stelen. Gooi die maar door de sapcentrifuge samen met wat chiazaadjes (grapje). Was de bladeren van de snijbiet en snij ze in dunne reepjes. Fruit een grote fijngesnipperde ui en doe daar na 5 minuten de reepjes snijbiet bij en roerbak tot de groente geslonken is.
Je hebt inmiddels al een bechamelsaus gemaakt van 1 eetlepel bloem, 15 gram boter en 3 dl melk en wat versgeraspte nootmuskaat. Als de bechamelsaus dik is geworden dan doe je er 75 gram oude geraspte kaas bij. Goed roeren en vervolgens door de snijbiet mengen.

Dit snijbiet/bechamelmengsel gaat over de aardappelschijfjes. Strijk alles goed glad en strooi er nog flink wat oude geraspte kaas overheen. De oven staat op 180 graden en daar mag de schotel zo’n 20/25 minuten in. Geen snijbiet in de moestuin? Dan maak je deze schotel met andijvie, spinazie of witlof.

Had ik al gezegd dat er koolhydraten inzitten?

Print Friendly, PDF & Email
Leuk? Delen dan:

  2 reacties aan “Ovenschotel met snijbiet (of andere groente) en lekker veel kaas”

  1. nee, dat kan toch niet.
    Koolhydraten.. Getsie
    🙂

  2. Wie geen koolhydraten wenst te eten, heeft geen recepten nodig. Dan kun je namelijk alleen (onbewerkt!) vlees/vis/ei eten. Zonder medische noodzaak niet aan beginnen. Maar dat is natuurlijk zinloze info voor die ‘er moet 3 kilo af dus ik ga sonjabakkeren’-types die geen benul van voedsel hebben. Ik zou het gewoon negeren.

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

*